Riigieelarvest

Mõiste
Mõiste fiskaalsüsteem märgib suveräänse riigi ja enda asju ise korraldava omavalitsuse tulude ja kulude haldamise süsteemi. Kui rahasüsteem on riigist eraldatud, s.t raha emiteerib pank ja laenab seda riigile intressiga, siis saab keskvalitsus koguda tegevuskulude katmiseks vajalikke tulusid elanikke maksustades ja neile erinevaid tasulisi teenuseid osutades. Kui raha emiteeriks riigikassa ja koguks selle tagasi maksudega (vastavalt modernsele rahandusteooriale), siis saaks valitsus tagada täistööhõive ja sotsiaalse õigluse. Kohalike omavalitsuste (föderaalosariik, maakond või vald/linn) maksutulud sõltuvad riigikorraldusest. Demokraatlikku riiki hallatakse subsidaarsusprintsiibil, s.t omavalitsusel on oma maksubaas ja eelarve kujundamise õigus. Totalitaarses riigis on maksustamisõigus vaid keskvalitsusel, mis määrab ka madalamatele haldustasandite eraldatavad rahasummad ning selle, kuhu ja kuidas üleantud raha kasutada. VABADE riikide kodanikel on demokraatliku haldussüsteemi kaudu õigus ise otsustada, kas nad tahavad
  • maksta makse ning saada tasuta või omahinnast odavama tasu eest erinevaid teenuseid valitsuselt või
  • maksta ise konkreetsele äriettevõttele tasu ja saada selle eest siis vastavat teenust.
Nõustudes maksukohustusega, tekib inimestel võimalus saada teenust, mille headus sõltub ametnike haldusvõimekusest ja korruptsiooni tasemest. Valides mudeli: teenus-tasu-eest, saavad teenuse vaid need isikud, kes on suutelised selle eest tasuma, kusjuures teenuse kvaliteet sõltub otseselt makstavast tasust.
Fiskaalsüsteemi mõju
Carolin Webber ja Aron Wildavski on oma monograafias „A History of Taxation and Expenditure in the Western World“, mis kirjeldab fiskaalsüsteemi arengut läbi 6000 aasta,  avaldanud mitmeid huvitavaid mõtteid fiskaalsüsteemi teemal:
  • Fiskaalsüsteem on poliitika teostamise vahend, sellega määratakse kes kannab riigi maksukulud ja kes saab kogutud vahendite kasutamisest kasu. Ja kui see muutub, siis muutub ka riigkord!
  • Oma riigi säilitamiseks peavad inimesed suutma tegutseda üheskoos viisil, mis toetab nende elustiili ning nad peavad omama selget ülevaadet asjadest, mis on läinud valesti. Seda võimaldab eelarve!
  • Inimeste iha kontrollida riigieelarvet ei ole kuidagi seotud nende teadmiste või organisatsiooniliste võimetega seda hallata.
  • Eelarvevälistel fondidel, mis on varjatud avaliku kontrolli eest, on määrav roll ühiskonda kahjustavates arengutes. Seetõttu tuleb keelata igasugused eelarvevälised fondid ja reservid.
  • Eelarve on poliitika teostamise aluseks. Võitlus eelarve valitsemise ja selle vahendite sihipärase kasutamise pärast on jätkunud läbi kogu ajaloo.
  • Kuna rahalised vahendid on alati piiratud ning neid saab kasutada erinevatel eesmärkidel, siis on eelarve protsess, mille käigus langetatakse poliitilised valikud.
  • Valitsus võib igas ühiskonnas teha, mida ta tahab, kuid vaid raamides, mille määrab eelarve.
  • Valitsuse väide, et selleks ei ole raha, on täiesti lõplik hinnang teie poolt soovitatava projekti teostatavusele.
  • Eelarvekorra rikkumine tähendab sotsiaalse kokkuleppe lõppu. Avalik rünnak eelarve alusetele on võrdne revolutsiooniga.
  • Mõistmine, et sind fiskaalsüsteem ekspluateerib inimest ja leping pole aus, ei tähenda selle kohest tühistamist ja kahjunõude esitamist.
  • Meetmed võetakse ette alles siis, kui ekspluateeritav pool leiab parema lahendi, kuidas asju korraldada ning tal on nii uus nägemus hüvede jaotamisest, kui ka suutlikkus seda realiseerida.
  • Väga paljud inimesed tahaksid, et keegi teine kannaks maksukulud, kuid nemad saaksid nautida tasuta maksurahade eest pakutavaid hüvesid. Elu on ilus, kui teised maksavad selle eest.
  • Maksukoormust saab alandada, kui inimesed lahendavad ise enda probleemid ja ei palu, et riik seda nende eest teeks!
Kokkuvõtteks
Demokraatlike riikide kodanikel on õigus ja võimalus valida, millisele erakonnale nad hääle annavad, s.t kas nad eelistavad seda parteid, mis:
  • lubab alandada makse ja tõsta abirahade väljamakseid või
  • ütleb ausalt, et nad saavad pakkuda teenuseid ja teha väljamakseid mahus, mille määrab eelarve, s.t maksutulude suurus.
Valija olukord on samasugune kui inimesel, kes peab otsustama, millisesse söögikohta minna ja mida tellida. Kuid seejuures tuleb meeles pidada, et kui valitakse  kõige uhkem maja ja laud, mis on kaetud erinevate hõrgutistega, siis tuleb lõpuks selle teenuse tarbijal saadud hüved ise kinni maksta. Ehk populistlike poliitikute poolt lubatu maksvad kinni neid valinud isikud isiklikult .. kui fiskaalsüsteem toimib õigluse põhimõttel! Tulem on aga alati õiglane, kui inimesel on valikuvabadus.

77 thoughts on “Riigieelarvest”

  1. Pingback: viagra for female online india

  2. Pingback: ivermectin cost canada

  3. Pingback: ivermectin 3 mg tabs

  4. Pingback: tadalafil e20 pill

  5. Pingback: tadalafil 20mg + dapoxetine 60mg

  6. Pingback: where can i buy over the counter sildenafil

  7. Pingback: ivermectin 0.5% brand name

  8. Pingback: stromectol over the counter

  9. Pingback: vardenafil pulmonary hypertension

  10. Pingback: stromectol 3 mg price

  11. Pingback: vardenafil dosage 40 mg

  12. Pingback: ivermectin 3mg dose

  13. Pingback: ambien pharmacy

  14. Pingback: sildenafil how long does it last

  15. Pingback: can sildenafil 20 mg be used for erectile dysfunction

  16. Pingback: buy levitra generic

  17. Pingback: buying generic levitra online

  18. Pingback: pharmacy sell viagra

  19. Pingback: sunrise pharmaceutical tadalafil

  20. Pingback: cialis online pills

  21. Pingback: venlafaxine effexor

  22. Pingback: can sitagliptin cause diarrhea

  23. Pingback: stromectol cost

  24. Pingback: tizanidine 2mg tablets

  25. Pingback: voltaren gel okay with coumodin

  26. Pingback: how much spironolactone for acne

  27. Pingback: synthroid cvs

  28. Pingback: tamsulosin pil

  29. Pingback: 0.25 semaglutide is how many units

  30. Pingback: repaglinide pictures

  31. Pingback: robaxin use

  32. Pingback: pharmacritique actos

  33. Pingback: acarbose stability

  34. Pingback: protonix alternative

  35. Pingback: is abilify an ssri

  36. Pingback: remeron pill

  37. Pingback: is celebrex an nsaid

  38. Pingback: bupropion side effects sexually

  39. Pingback: celexa overdose

  40. Pingback: baclofen use

  41. Pingback: buspar for sleep

  42. Pingback: augmentin and diarrhea

  43. Pingback: cost of celecoxib 200 mg

  44. Pingback: amitriptyline migraine

  45. Pingback: baby aspirin side effects

  46. Pingback: what is allopurinol 100mg used for

  47. Pingback: what are the side effects of aripiprazole

  48. Pingback: what is ddavp nasal spray

  49. Pingback: does effexor cause weight loss

  50. Pingback: how long does it take depakote to reach therapeutic levels

  51. Pingback: what happens if you take too much contrave

  52. Pingback: interazioni ezetimibe

  53. Pingback: flomax generic mylan

  54. Pingback: diltiazem sr

  55. Pingback: what is cozaar prescribed for

  56. Pingback: can you overdose on flexeril

  57. Pingback: can you drink alcohol with augmentin

  58. Pingback: side effects of reducing citalopram from 20mg to 10mg

  59. Pingback: diclofenac sodium uses

  60. Pingback: neurontin 300 mg side effects

  61. Pingback: can you take bactrim on an empty stomach

  62. Pingback: bactrim and alcohol death

  63. Pingback: cephalexin other names

  64. Pingback: ciprofloxacin 500mg dosage for sinus infection

  65. Pingback: does cymbalta cause weight loss

  66. Pingback: will lexapro cause weight gain

  67. Pingback: cephalexin in mexico

  68. Pingback: amoxicillin during pregnancy first trimester

  69. Pingback: duloxetine review

  70. Pingback: how can i get viagra in canada

  71. Pingback: cholestasis escitalopram trazodone

  72. Pingback: keflex cephalexin

  73. Pingback: can i take claritin with fluoxetine

  74. Pingback: metronidazole appendectomy

  75. Pingback: zoloft pregnancy category

  76. Pingback: codeine gabapentin

  77. Pingback: cialis bestellen deutschland

Leave a Comment