Riigieelarvest

Mõiste
Mõiste fiskaalsüsteem märgib suveräänse riigi ja enda asju ise korraldava omavalitsuse tulude ja kulude haldamise süsteemi. Kui rahasüsteem on riigist eraldatud, s.t raha emiteerib pank ja laenab seda riigile intressiga, siis saab keskvalitsus koguda tegevuskulude katmiseks vajalikke tulusid elanikke maksustades ja neile erinevaid tasulisi teenuseid osutades. Kui raha emiteeriks riigikassa ja koguks selle tagasi maksudega (vastavalt modernsele rahandusteooriale), siis saaks valitsus tagada täistööhõive ja sotsiaalse õigluse. Kohalike omavalitsuste (föderaalosariik, maakond või vald/linn) maksutulud sõltuvad riigikorraldusest. Demokraatlikku riiki hallatakse subsidaarsusprintsiibil, s.t omavalitsusel on oma maksubaas ja eelarve kujundamise õigus. Totalitaarses riigis on maksustamisõigus vaid keskvalitsusel, mis määrab ka madalamatele haldustasandite eraldatavad rahasummad ning selle, kuhu ja kuidas üleantud raha kasutada. VABADE riikide kodanikel on demokraatliku haldussüsteemi kaudu õigus ise otsustada, kas nad tahavad
  • maksta makse ning saada tasuta või omahinnast odavama tasu eest erinevaid teenuseid valitsuselt või
  • maksta ise konkreetsele äriettevõttele tasu ja saada selle eest siis vastavat teenust.
Nõustudes maksukohustusega, tekib inimestel võimalus saada teenust, mille headus sõltub ametnike haldusvõimekusest ja korruptsiooni tasemest. Valides mudeli: teenus-tasu-eest, saavad teenuse vaid need isikud, kes on suutelised selle eest tasuma, kusjuures teenuse kvaliteet sõltub otseselt makstavast tasust.
Fiskaalsüsteemi mõju
Carolin Webber ja Aron Wildavski on oma monograafias „A History of Taxation and Expenditure in the Western World“, mis kirjeldab fiskaalsüsteemi arengut läbi 6000 aasta,  avaldanud mitmeid huvitavaid mõtteid fiskaalsüsteemi teemal:
  • Fiskaalsüsteem on poliitika teostamise vahend, sellega määratakse kes kannab riigi maksukulud ja kes saab kogutud vahendite kasutamisest kasu. Ja kui see muutub, siis muutub ka riigkord!
  • Oma riigi säilitamiseks peavad inimesed suutma tegutseda üheskoos viisil, mis toetab nende elustiili ning nad peavad omama selget ülevaadet asjadest, mis on läinud valesti. Seda võimaldab eelarve!
  • Inimeste iha kontrollida riigieelarvet ei ole kuidagi seotud nende teadmiste või organisatsiooniliste võimetega seda hallata.
  • Eelarvevälistel fondidel, mis on varjatud avaliku kontrolli eest, on määrav roll ühiskonda kahjustavates arengutes. Seetõttu tuleb keelata igasugused eelarvevälised fondid ja reservid.
  • Eelarve on poliitika teostamise aluseks. Võitlus eelarve valitsemise ja selle vahendite sihipärase kasutamise pärast on jätkunud läbi kogu ajaloo.
  • Kuna rahalised vahendid on alati piiratud ning neid saab kasutada erinevatel eesmärkidel, siis on eelarve protsess, mille käigus langetatakse poliitilised valikud.
  • Valitsus võib igas ühiskonnas teha, mida ta tahab, kuid vaid raamides, mille määrab eelarve.
  • Valitsuse väide, et selleks ei ole raha, on täiesti lõplik hinnang teie poolt soovitatava projekti teostatavusele.
  • Eelarvekorra rikkumine tähendab sotsiaalse kokkuleppe lõppu. Avalik rünnak eelarve alusetele on võrdne revolutsiooniga.
  • Mõistmine, et sind fiskaalsüsteem ekspluateerib inimest ja leping pole aus, ei tähenda selle kohest tühistamist ja kahjunõude esitamist.
  • Meetmed võetakse ette alles siis, kui ekspluateeritav pool leiab parema lahendi, kuidas asju korraldada ning tal on nii uus nägemus hüvede jaotamisest, kui ka suutlikkus seda realiseerida.
  • Väga paljud inimesed tahaksid, et keegi teine kannaks maksukulud, kuid nemad saaksid nautida tasuta maksurahade eest pakutavaid hüvesid. Elu on ilus, kui teised maksavad selle eest.
  • Maksukoormust saab alandada, kui inimesed lahendavad ise enda probleemid ja ei palu, et riik seda nende eest teeks!
Kokkuvõtteks
Demokraatlike riikide kodanikel on õigus ja võimalus valida, millisele erakonnale nad hääle annavad, s.t kas nad eelistavad seda parteid, mis:
  • lubab alandada makse ja tõsta abirahade väljamakseid või
  • ütleb ausalt, et nad saavad pakkuda teenuseid ja teha väljamakseid mahus, mille määrab eelarve, s.t maksutulude suurus.
Valija olukord on samasugune kui inimesel, kes peab otsustama, millisesse söögikohta minna ja mida tellida. Kuid seejuures tuleb meeles pidada, et kui valitakse  kõige uhkem maja ja laud, mis on kaetud erinevate hõrgutistega, siis tuleb lõpuks selle teenuse tarbijal saadud hüved ise kinni maksta. Ehk populistlike poliitikute poolt lubatu maksvad kinni neid valinud isikud isiklikult .. kui fiskaalsüsteem toimib õigluse põhimõttel! Tulem on aga alati õiglane, kui inimesel on valikuvabadus.

51 thoughts on “Riigieelarvest”

  1. Pingback: synthroid cvs

  2. Pingback: tamsulosin pil

  3. Pingback: 0.25 semaglutide is how many units

  4. Pingback: repaglinide pictures

  5. Pingback: robaxin use

  6. Pingback: pharmacritique actos

  7. Pingback: acarbose stability

  8. Pingback: protonix alternative

  9. Pingback: is abilify an ssri

  10. Pingback: remeron pill

  11. Pingback: is celebrex an nsaid

  12. Pingback: bupropion side effects sexually

  13. Pingback: celexa overdose

  14. Pingback: baclofen use

  15. Pingback: buspar for sleep

  16. Pingback: augmentin and diarrhea

  17. Pingback: cost of celecoxib 200 mg

  18. Pingback: amitriptyline migraine

  19. Pingback: baby aspirin side effects

  20. Pingback: what is allopurinol 100mg used for

  21. Pingback: what are the side effects of aripiprazole

  22. Pingback: what is ddavp nasal spray

  23. Pingback: does effexor cause weight loss

  24. Pingback: how long does it take depakote to reach therapeutic levels

  25. Pingback: what happens if you take too much contrave

  26. Pingback: interazioni ezetimibe

  27. Pingback: flomax generic mylan

  28. Pingback: diltiazem sr

  29. Pingback: what is cozaar prescribed for

  30. Pingback: can you overdose on flexeril

  31. Pingback: can you drink alcohol with augmentin

  32. Pingback: side effects of reducing citalopram from 20mg to 10mg

  33. Pingback: diclofenac sodium uses

  34. Pingback: neurontin 300 mg side effects

  35. Pingback: can you take bactrim on an empty stomach

  36. Pingback: bactrim and alcohol death

  37. Pingback: cephalexin other names

  38. Pingback: ciprofloxacin 500mg dosage for sinus infection

  39. Pingback: does cymbalta cause weight loss

  40. Pingback: will lexapro cause weight gain

  41. Pingback: cephalexin in mexico

  42. Pingback: amoxicillin during pregnancy first trimester

  43. Pingback: duloxetine review

  44. Pingback: how can i get viagra in canada

  45. Pingback: cholestasis escitalopram trazodone

  46. Pingback: keflex cephalexin

  47. Pingback: can i take claritin with fluoxetine

  48. Pingback: metronidazole appendectomy

  49. Pingback: zoloft pregnancy category

  50. Pingback: codeine gabapentin

  51. Pingback: cialis bestellen deutschland

Leave a Comment